TET-harjoittelussa pääsi kurkistamaan seuratoimintaa kulissien taakse

18.4.2020

TET-harjoittelussa pääsi kurkistamaan seuratoimintaa kulissien taakse

Vantaan Voimisteluseura edistää nuorten liikunnalliseen elämäntapaa moninaisin toimenpitein myös itse liikunnan ulkopuolella.  Seura tarjoaa nuorille mm TET – ja opiskeluun liittyviä harjoittelupaikkoja ja haluaa näin tutustuttaa nuoria seuran toimintaan ja arkipäivään. Syksyllä 2019 Team Vantaan voimistelija Emilia Vehkavaara suoritti 9. luokan työelämään tutustumisjakson (TET) Vantaan Voimisteluseurassa.  Seura oli Emilialle tuttu ja luonnollinen TET-harjoittelupaikka, onhan hän harrastanut joukkuevoimistelua VVS:ssä jo lähes kuuden vuoden ajan.  Tällä hetkellä Emilia voimistelee seuran edustusjoukkueessa Team Vantaassa.

Meilahden yläasteella koulua käyvä 15-vuotias Emilia on erittäin tyytyväinen harjoittelujaksoonsa. Työtehtävät seurassa koostuivat toimistotöistä, erilaisista järjestelytehtävistä seuran Temppis-salilla sekä syksyn kisojen järjestelyihin liittyvistä tehtävistä.  ”Pääsin myös mukaan seuraamaan ja ohjaaman iltapäiväkerhoryhmää.  Ohjaaminen oli tosi kivaa ja opettavaista, tämä oli minun ensimmäinen ohjaajakokemus”, kertoo Emilia työtehtävistään.  ”Pääsin myös strassittamaan eli koristelemaan nuoremman joukkueen kisapukuja, se oli tosi hauskaa ja kivaa”.

Vaikka seuran toiminta oli Emilialle entuudestaan tuttua, oli mielenkiitoista päästä näkemään mitä seuran kulisseissa oikeasti tapahtuu päivittäin ja miten esimerkiksi kisatapahtumia valmistellaan.  ”Asioita tehdään paljon yhdessä muiden kanssa ja yhteistyökyky onkin selvästi tärkeä taito.  Myös omat ohjaajataidot ja ymmärrys kehittyi harjoittelun aikana.  Oli kiva kokemus”, Emilia summaa omia oppeja ja kokemuksia.  ”Suosittelen lämpimästi seuraa tutustumista esimerkiksi TET:läisenä”.

Tulevaisuuden suunnitelmissa Emilialla on lukioon siirtyminen ja voimisteluun panostaminen edelleen.  Koronakriisi on muuttanut täysin kevään treeni- ja kisakalenterin, mutta uuteen tilanteeseen etätreeneineen on jo näin muutaman viikon jälkeen tottunut.  ”Vähän ikävää on, ettei joukkueen kanssa pääse yhdessä salille, mutta kausi ja kisat kyllä jatkuvat heti kun tilanne sen sallii”, uskoo Emilia.  Joukkuevoimistelussa parasta on juuri joukkuevoima, yhdessä tekeminen ja muiden kannustaminen.  Lajissa pääsee kehittämään itseään ja taitojaan jatkuvasti ja kisat ja leirit tuottavat mahtavia kokemuksia.  ”Meillä on erinomainen joukkuehenki ja VVS on tosi hyvä seura.  Treenaaminen ja tekeminen tehdään terveys ja hyvinvointi edellä ja kaikki otetaan huomioon. Täällä mennään voimistelijoiden ja joukkueen etu edellä ”, kertoo Emilia hyväntuulisena puhelinhaastattelun päätteeksi.

Urheiluseuratoiminta tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia työllistyä niin osa- kuin kokoaikaisesti. Töiden joustavuus elämäntilanteen mukaan on seuratyön suuria etuja. Ohjaaja- ja valmennustyön yhdistäminen opiskelun, muun osa-aikaisuuden tai päivätyön kanssa on mahdollista. Vapaaehtoistyö tuo taas mukavaa vastapainoa muuhun elämään, kasvattaa verkostoja, sosiaalisia suhteita ja antaa mahdollisuuden hyödyntää omaa osaamista tai tehdä jotain ihan muuta merkityksellisessä ympäristössä. Työ urheiluseurassa on aidosti palkitsevaa.  Jos olet kiinnostunut ohjaus- , valmennus-, asiantuntija- tai vapaaehtoistehtävistä ota rohkeasti yhteyttä. Kerro itsestäsi, osaamisestasi ja tule mukaan. Yhteydenotot anu.kuusela@vantaanvoimisteluseura.fi.

Tervetuloa mukaan VVS yhteisöön!