Vapaaehtoisena seuratyössä oleminen on mukava harrastus

28.4.2020

Vapaaehtoisena seuratyössä oleminen on mukava harrastus.
Pieni teko on suuri apu.

”Ei niitä vapaaehtoishommia niin paljon ole, että siihen tukehtuisi”, kertoo Tuija Lapp VVS-voimistelijan äiti ja joukkuerahis. ”Päinvastoin mukanaolo on ollut kiva harrastus, tuonut uusia tuttavuuksia ja paljon iloa elämään. Seurat eivät pyörisi ilman vanhempien apua, siksi se on myös palkitsevaa. Tiedän, että pieni teko on suuri apu kokonaisuudessa”.

Tuija tutustui seuratoimintaan, kun tytär Anniina aloitti telinejumpan Askiston koululla. Myöhemmin tytär siirtyi joukkuevoimisteluun ja sille tielle sitten jäi. Alkuvaiheessa äidin tehtäviin kuului kuljettaminen, eväiden teko ja muut kotijoukkojen hommat. Sitten Tuija lähti mukaan seuran kisajärjestelyihin ja viimeiset 3 vuotta hän on toiminut myös Anniinan joukkueen, Team Vantaan, rahastonhoitajana.

Nyt VVS-vuosia on takana jo yli 11. ”Harrastuksesta on tullut elämäntapa koko perheelle. On tärkeää, että vanhemmat ovat mukana motivoimassa ja mahdollistamassa lasten harrastamisen, varsinkin kun urheilulliset tavoitteet nousevat korkealle. Muistan hyvin valmentajan neuvon, että kyllä tyttöjä voi passata vähän pilalle, kyllä niistä itsenäisiä tulee, urheilu opettaa. Niin totta se onkin”, muistelee Tuija kokemuksia vuosien varrelta.

Mukanaolo seuratyössä on antanut oppi ja elämyksiä ja tutustuttanut hyviin tyyppeihin. Erityisen opettavainen ja mieleenpainuva kausi oli tyttöjen pääsy yläkoululeirityksen pilottijoukkueeksi vuonna 2016-17. Tällöin tytöt leireilivät 4-5 kertaa vuoden aikana Kisakalliossa ja myös vanhemmille järjestettiin siellä luentoja mm. liikunnasta ja terveellisestä ruokavaliosta. Tuija on päässyt hyödyntämään myös omaa ammatillista osaamistaan seuratyössä. Excel-taidot ja numeroiden pyörittäminen sekä projektityön ymmärrys ovat taitoja, joista on ollut apua. Toisaalta seuratyö on opettanut motivoinnin merkitystä, suuren intohimon vaikutusta tekemiseen, yhdessä tekemisen taitoja erilaisten ihmisten kanssa, aikatauluttamista ja organisointikykyä. Kisajärjestelyissä mukana olo on vaatinut myös spontaania heittäytymiskykyä äkillisiin tilanteisiin. Kaikesta on selvitty hyvällä yhteispelillä ja huumorilla, seuratyötä parhaimmillaan.

Niin omien tyttöjen kuin koko seuran kasvutarinan seuraaminen on ollut Tuijalle mielenkiitoinen ja antoisa näköalapaikka kehittymisen ja muutoksen vaatimuksista. Kun on ollut pitkään mukana, pääsee konkreettisesti näkemään ja kokemaan elämän jatkumon aitiopaikalta. ”Seurana VVS:n toiminta on monipuolistunut ja aktivoitunut lajivalikoimaltaan ja toiminnaltaan hurjasti viimeisten vuosien aikana.  Lisäksi kun nyt katson pienten tyttöjen ja poikien innostuneita esityksiä seuran näytöksissä, konkretisoituu se kasvupolun mitä oma tyttö, koko joukkue ovat näiden vuosien aikana läpikäyneet. Ja itse olen saanut iloa ja oppia olemalla mukana siinä kehityspolussa”, toteaa Tuija. ”Kannustan kaikkia mukaan ja uskon, että myös itse jatkan seurassa vielä pitkään. Ehkäpä hyppään mukaan aikuisliikunnan tunneille ylläpitämään omaa hyvinvointiani, kun kiireet joukkuehommista tasoittuvat. Seuran harrastetunneille voi osallistua hyvin matalalla kynnyksellä ja hyvä niin”

Urheiluseuratoiminta tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia työllistyä niin osa- kuin kokoaikaisesti. Töiden joustavuus elämäntilanteen mukaan on seuratyön suuria etuja. Ohjaaja- ja valmennustyön yhdistäminen opiskelun, muun osa-aikaisuuden tai päivätyön kanssa on mahdollista. Vapaaehtoistyö tuo taas mukavaa vastapainoa muuhun elämään, kasvattaa verkostoja, sosiaalisia suhteita ja antaa mahdollisuuden hyödyntää omaa osaamista tai tehdä jotain ihan muuta merkityksellisessä ympäristössä. Työ urheiluseurassa on aidosti palkitsevaa.  Jos olet kiinnostunut ohjaus- , valmennus-, asiantuntija- tai vapaaehtoistehtävistä ota rohkeasti yhteyttä. Kerro itsestäsi, osaamisestasi ja tule mukaan. Yhteydenotot anu.kuusela@vantaanvoimisteluseura.fi.

Tervetuloa mukaan VVS yhteisöön!