Tuntikuvaukset

Core & Kehonhuolto
Tällä tunnilla harjoitetaan ja vahvistetaan keskivartalon lihaksia käyttäen vastuksena kehon omaa painoa sekä vaihtelevasti eri välineitä, kuten esimerkiksi jumppakeppejä tai vastuskuminauhoja. Tunnilla ei askelleta lainkaan. Tunnin lopuksi huolletaan kehoa venytellen ja rentoutuen. Tunnilla käytetään vaihtelevasti musiikkia. 

HIIT'45
High Intensity Interval Training eli korkean intensiteetin intervalliharjoittelu. Hikinen 45 minuuttinen, jossa jokainen pääsee kokeilemaan omia rajojaan. Tehokkaita, perinteisiä koko kehon liikkeitä sisältävä tunti, jossa kamppaillaan kelloa vastaan. Syke nousee erittäin korkealle, lihakset hapottaa ja keskivartalo tuntuu hyytelöltä. Todellinen tehopaukku!

IKILIIKE Jooga
Jooga on kehonhoitoa, joka lisää itsetuntemusta sekä joustavuutta. Rentoutumista ja mielen hiljentymistä haetaan keskittymällä liikkeeseen sekä yhdistämällä liike ja hengitys toisiinsa. Liikkeet pyritään ohjaamaan tarkasti näyttäen ja selittäen. Yksinkertaisetkin liikkeet ovat toimivia, kun niihin yhdistää hengityksen ja keskittyy. Tunnilla jokainen tekee omaa joogaansa omien kykyjensä ja oman kuntonsa mukaan. Joogassa opitaan kuuntelemaan kehoa, tuntemaan omat rajat ja keskittymään. Tunnin lopussa olo on rentoutunut mutta virkistynyt. Vaikutus tuntuu vielä tunnin jälkeenkin auttaen arkielämässä. Tunnilla on hyvä olla mukana lämmintä päällepantavaa loppurentoutumisen ajaksi.

IKILIIKE Kuntorivitanssin alkeet 
Tunnilla perehdytään rivitanssin saloihin monipuolisin tanssiharjoituksin. Alkeistunnilla tehdään helppoja koreografioita. Neljän viikon välein on ns. kertauskerta, jolloin tanssitaan jo opetettuja (ja toivottuja) tansseja. Tanssikoreografioiden lomassa sekä varsinkin kauden alussa kerrataan erilaisia askelkuvioita, jotka ovat rivitanssien perustana. Musiikkina esim. kantri, valssi, cha-cha, tango, mambo, foksi, rock yms. Tunnilla voi tanssia oman kuntonsa mukaan ja vaikka istahtaa välillä hetkeksi vain nauttimaan musiikista. Kuntorivitanssi kehittää seniorin tasapainoa ja motoriikkaa sekä parantaa keskittymiskykyä ja muistia huomioiden samalla seniori-ikäisen mahdolliset liikuntarajoitteet. Sykettä nostavia reippaampia tansseja ei ole unohdettu. Kuntorivitanssi sopii hyvin senioreille ja seniori-ikää lähestyville, myös miehille. Paria ei tarvita.

IKILIIKE tuolijumppa
Ikiliikettä tuoleilla on tarkoitettu ikääntyville ja /tai kuntoutuville naisille ja miehille, joille seuran perinteiset salijumpat eivät ehkä enää sovi. Tuolijumppa parantaa lihaskuntoa tehokkaasti ja turvallisesti. Tasapainon ja liikkuvuuden harjoittaminen on huomioitu tunnin sisällössä. Venyttelyäkään ei ole unohdettu. Liikkeitä rytmittää musiikki ja jokainen voi tehdä liikkeet oman kuntonsa mukaan. Suurin osa tunnista tehdään tuolilla istuen, jonkin verran myös seisten tehtäviä liikkeitä, joissa voidaan pitää tukea tuolista. Tunti on ilmainen ja se toteutetaan yhteistyössä Myyrmäen Eläkkeensaajat ry:n kanssa.

IKILIIKEttä lempeästi
Tuntikalenteriin tekee paluun rauhallinen, kehoa huoltava tunti. Tunnilla keskitytään kehon liikeratojen ylläpitämiseen ja laajentamiseen sekä vahvistetaan tukilihaksia. Tunti sopii myös ikääntyneille, joille perusjumppa on käynyt liian hikiseksi.

Itämainen tanssi, alkeet
Itämaisen tanssin alkeet perehdyttää itämaisen tanssin saloihin. Tunneilla opetellaan lajin alkeistekniikoita erilaisten harjoitusten avulla ja koostetaan helppo koreografia. Tunnit sopivat lajin vasta-alkajille tai hetken harrastaneille.

Itämaisen tanssin jatkoryhmä
Tunnilla käydään perusteellisesti läpi itämaisen tanssin tekniikkaa sekä valmistetaan koreografia, joka esitetään kauden lopuksi. Itämainen tanssi vahvistaa erityisesti lantion ja vatsan lihaksia ja kehittää isolaatiota. Ilmaisu ja eläytyminen ovat myös tärkeässä roolissa tunneilla ja kehittyneetkin tanssijat saavat tasolleen sopivia haasteita. Tunti sopii itämaisen tanssin perusliikkeet hallitsevalle. Tunneilla hiki virtaa, nauru raikaa ja kehitys kukoistaa!

Kahvakuula
Kahvakuulailu sopii monen kuntoiselle ja ikäiselle liikkujalle, miehille ja naisille. Tunnilla tehdään kahvakuulan kanssa vaihtelevia harjoitteita, jotka parantavat lihaskuntoa, vahvistaen erityisesti keskivartaloa. Tällä tunnilla kroppa saa kokonaisvaltaisen ja monipuolisen treenin, joka kehittää myös kehonhallintaa ja koordinaatiota. Tunnin raskautta pystyy säätelemään itse, kahvakuulan painon ja treenitahdin mukaan. Mukaan tunneille tarvitset oman kahvakuulan (suositus naisilla 6-12kg ja miehillä 8-16kg) sekä jumppamaton.

Kehonhuolto
Kehonhuoltotunti sisältää aktiivisia liikkuvuusharjoitteita, tasapainoharjoituksia sekä dynaamisia venytyksiä. 

​Kikan lempeä treeni
Lempeä jumppa tutun Kirsi-Marjan ohjaamana! Kehoa huoltavalla tunnilla keskitytään kehon vahvistamiseen sekä liikeratojen ylläpitämiseen ja laajentamiseen. Tunnilla keskitytään myös selän hyvinvointiin ja tavoitteena on hyvä olo tunnilta kotiin lähdettäessä. Tunti sopii paljon liikkuvan viikkokalenteriin huoltavana harjoituksena, mutta on erinomainen tunti myös heille, joille liikunnasta on ollut taukoa.

Kuntojumppa 
Perusjumppa, joka on helppoa, mutta hauskaa ja tehokasta. Sisältää askellusta sekä monipuolisen lihaskunto-osuuden. Todellinen joka jumpparin jumppa, joka on tehoiltaan keskiraskas ja koreografisesti helppo. Maanantai-illan sekä perjantai-iltapäivän kuntojumpissa on lisäksi 30 minuutin venyttelyt. 

Kuntorivitassin jatkoryhmä
Tunti sisältää alkuverryttelyt sekä monipuolisia tanssiharjoituksia. Rivitanssin jatkoryhmässä tehdään vähän kauemman harrastaneille sopivia koreografioita. Neljän viikon välein on ns. kertauskerta, jolloin tanssitaan jo opetettuja (ja toivottuja) tansseja. Tanssikoreografioiden lomassa sekä varsinkin kauden alussa kerrataan erilaisia askelkuvioita, jotka ovat rivitanssien perustana. Musiikkina esim. kantri, valssi, cha-cha, tango, mambo, foksi, rock yms. Ryhmä valmistelee kauden aikana useamman koreografian esiintymiskuntoon ja esiintyy seuran näytöksissä sekä mahdollisesti myös muissa tapahtumissa.

Kuntosalicircuit 

Kuntosalicircuit on kuntosalilla tapahtuva ohjattu kiertoharjoittelu, jonka alussa ohjaaja opastaa osallistujat kuntosalilaitteiden turvalliseen käyttöön. Tunti kehittää aerobista kuntoa sekä lihaskestävyyttä ja se sopii jokaiselle. Tunnin haastavuuden ja laitteissa käytettävät vastukset päätät sinä itse!  

Lavis®
Lavis on lavatansseihin perustuvaa jumppaa ja jorausta ilman tanssiparia. Tunti koostuu vaihdellen seuraavista tanssilajeista: Valssi, humppa, jenkka, polkka, masurkka, tango, rock, jive, foxi, fusku, salsa, cha cha, rumba ja samba. Tunnilla käydään monipuolisesti läpi eri lavatanssilajeja ja jokainen löytää tunnilta omat tähtihetkensä. Maanantai-aamupäivän Iisi Lavis® on ikääntyneille suunnattu, hieman rauhallisempi tunti. Keskiviikon ja lauantain Lavikset pitävät sisällään hikisempää ja vauhdikkaampaa menoa.

Miesten kuntosähly
Oma peliryhmä miehille. Tämä ryhmä toimii itsenäisesti, ilman joka viikkoista ohjaajaa. Pelailun lisäksi tunnilla on saatavilla kuntopiiri- ja venyttelyohjeet.

Nia®
Nia® on kaikille sopivaa kokonaisvaltaista tanssia. Nia® on yhdistelmä yhdeksää eri liikuntamuotoa: kamppailulajeja (taekwondo, tai chi, aikido), tanssilajeja (jazz-, Duncan- ja moderni tanssi) ja kehonhuoltolajeja (jooga, Alexander-tekniikka ja Moshe Feldenkraisin opetukset). Tärkeintä Nia®-tunnilla on liikkumisen ilo ja riemu. Jokainen voi tehdä valintoja mielihyvän puolesta ja valita omaa kehoaan ja vointiaan kunnioittavan tavan liikkua juuri tässä hetkessä. Tunnilla tehdään helposti lähestyttäviä koreografioita monen tyyppisen, harvemmin soittolistoilla kuullun musiikin tahdissa. Tunnilla liikutaan paljain jaloin.

Ohjattu kuntosali
Ryhmässä tutustutaan kuntosalilaitteisiin ja -liikkeisiin turvallisesti ohjaajan avustuksella. Harjoittelu tapahtuu ryhmässä fysioterapeutti-ohjaajan ohjeiden mukaan. Ryhmään tulee ilmoittautua seuran ilmoittautumisjärjestelmässä. Maksuvaihtoehtoja on kaksi: Ryhmämaksu tai Rajaton-ranneke.

Pilates
Tunnilla tutustutaan haastavan ja mielenkiintoisen kehonhallintatekniikan saloihin. Kauden aikana kehitetään monipuolisin harjoittein voimaa ja liikkuvuutta, tavoitteena hyvä ryhti ja lihastasapaino sekä syvien lihasten aktivointi. Tunnilla liikkeet tehdään noudattaen pilateksen keskeisiä periaatteita: 1. Hallinta 2. Keskittyminen 3. Keskivartalon syvien lihasten tuki 4. Hengitys 5. Tarkkuus 6. Liikkeen virtaus. Tunnit soveltuvat kaikille lajista kiinnostuneille, aloittelijoille sekä pidempään harrastaneille. 

Powergym
Powergym on Voimisteluliiton kehittämä uusi ryhmäliikuntatunti, joka kehittää monipuolisesti kuntoa ja haastaa osallistujat opettelemaan uusia taitoja. Powergym-tunti toteutetaan kuntopiirinä, ja yhdellä tunnilla tulee harjoitettua voimaa, nopeutta, ketteryyttä, kestävyyttä ja taitoa. Perinteisten kuntopiiriliikkeiden lisäksi pääset haastamaan vartaloasi esimerkiksi kuperkeikoilla ja käsilläseisonnalla. Jokainen osallistuja tekee liikkeitä omaan tahtiinsa ja omalla tasollaan - tunnin intensiteetin päätät sinä itse!

Reisi-vatsa-pakara-kiinteytys
Tehokas ja vauhdikas tunti, joka sisältää reippaan alkulämmittelysarjan, erityisesti reisi-, pakara- ja vatsalihaksia kiinteyttävää voimaharjoittelua ja loppuvenyttelyt. Tunti voi sisältää hyppyjä ja tunnilla voidaan käyttää painoja tai muita liikuntavälineitä tehostamaan harjoittelua. Jumppaklassikko.

Ryhtijumppa
Hypytön, koko kehoa mukavasti liikuttava tunti. Herätellään erityisesti selkää ja vahvistetaan koko kehoa. Tunti sisältää myös kunnon venyttelyt.

Seniorijumppa
Ikäihmisille suunnattu ryhmäliikuntatunti, joka ylläpitää ja kehittää kuntoa sekä toimintakykyä. Tunnilla harjoitetaan voimaa, koordinatiota ja tasapainoa mukaansatempaavan musiikin tahdissa kehonhuoltoa unohtamatta. 

Step&Body + Venyttely
Tunti koostuu helposta askelluksesta step-laudalla ja lihaskunto-osuuksista vuorotellen. Tunti sisältää myös hyppyjä, mutta kaikkiin hyppyihin annetaan aina myös hypytön vaihtoehto. Laudalle askellus vahvistaa erityisesti reisiä ja pakaroita, mutta lihaskunto-osuuksissa pidetään huolta, että jumppa tuntuu koko kehossa. Tunti on keskiraskas / raskas, mutta koreografisesti helppo. Tunti päättyy puolen tunnin kokonaisvaltaiseen venyttelyyn.

Tanssillinen voimistelu
Tanssillinen voimistelu pohjautuu suomalaiseen naisvoimisteluun. Siinä yhdistyvät liikunnan lisäksi rytmisyys, luovuus, esteettisyys ja ilmaisullisuus. Tanssillinen voimistelu on kokonaisliikuntaa, joka hyödyntää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja koreografista osaamista. Se on laadukasta, taidokasta ja tavoitteellista toimintaa, jossa kehittyvät sekä harrastajan kunto että taidot, ja lisämausteena kehittyvät myös harrastajan itseilmaisu ja luovuus. Tunneilla harjoitellaan monipuolisesti voimistelun eri osa-alueita, kuten vartalonliikkeitä, hyppyjä ja tasapainoa sekä liikkuvuus- ja voimaominaisuuksia, musiikin tulkintaa ja ilmaisua. Kaikki tanssillisen voimistelun ryhmät tähtäävät Suomi Gymnaestrada-tapahtumaan kesällä 2018.

Ajattomat on kaksi kertaa viikossa tavoitteellisesti harjoitteleva tanssillisen voimistelun ryhmä edistyneille voimistelijoille. Tunneilla harjoitellaan paljon sarjoja ja koreografioita ja ryhmä osallistuu erilaisiin tanssillisen voimistelun tapahtumiin ja kilpailuihin. Ryhmäläiset ovat yli 35-vuotiaita.

Ajattomat Jr on uusi esiintymään ja kilpailemaan tähtäävä ryhmä edistyneille voimistelijoille. Ryhmäläisten ikähaitari on 18-30v.

LadiesFlow on uusi, kaikille avoin aikuisten voimisteluryhmä. Kerran viikossa Myyrmäessä harjoittelevassa ryhmässä nautitaan voimistelun ilosta ja harjoitellaan voimistelun perustaitoja hymy huulilla. Ryhmä aloitti viime keväänä nimellä JV Moms.

Saaga on aikuisten naisten tanssillisen voimistelun harrasteryhmä, joka harjoittelee kerran viikossa. Muutaman vuoden koossa ollut yhmä osallistuu aktiivisesti erilaisiin tapahtumiin ja joskus myös kilpailuihin. Saaga tähtää kesän 2019 kansainväliseen Gymnaestradaan Dornbirniin.

Jos olet kiinnostunut tanssilliseta voimistelusta, ota yhteys toimistoon niin autamme sopivan ryhmän etsinnässä.

Tasapainoa ja lihasvoimaa
Aamupäivän täsmätunti, jossa keskitytään erityisesti keskivartalon vahvistamiseen sekä tasapainon ja koordinaation kehittämiseen. Alkulämmittelyn jälkeen hauskat ja monipuoliset harjoitteet seuraavat toisiaan. Tunti on suunniteltu erityisesti ikääntyville.

Tehotreeni
Tehokas, raskas/keskiraskas uutuustunti, jolla kehitetään sekä aerobista kuntoa että voimaominaisuuksia. Syke nousee ja pakaroita polttaa! Intervallihenkinen tunti, jossa kunto nousee!

TelineTemppis aikuiset:
Tunnilla opetellaan telinevoimistelun perustaitoja eri telineillä. Käytössä ovat mm. permanto, puomi, rekki, renkaat, köydet, arkku, tramppa ja ponkka. Taidoista keskiössä ovat erilaiset permantotaidot, roikkuminen, riippuminen ja hyppääminen. Harjoitukset kehittävät tasapainoa, koordinaatiota, lihasvoimaa ja kehonhallintaa. Tunneilla opitaan uusia taitoja, liikutaan monipuolisesti, koetaan tekemisen ja onnistumisen iloa! Telinevoimistelu on erinomainen oheislaji monen lajin harrastajalle ja se sopii sekä naisille että miehille. Aikuisten tunnin alaikäraja on n.15 vuotta. Tunnin ohjaajalla on valmius opettaa sekä aloittelevia että kokeneempia harrastajia. Kaikki seuran telinevoimisteluryhmät ovat kerran viikossa harjoittelevia harrasteryhmiä, jotka eivät tähtää kilpatelinevoimisteluun.

Toiminnallinen treeni
Toiminnallinen harjoittelu on monipuolista lihaskuntoharjoittelua, joka kehittää voimaa, koordinaatiota ja kehonhallintaa. Tunnilla liikkeitä tehdään toistomäärien tai ajan mukaan, ei musiikin tahdissa. Tunti on kohdistettu eläkeikäisille, mutta se ei vähennä treenin tehokkuutta. Tunnilla nostetaan myös sykettä monipuolisten lihaskuntoharjoitteiden lomassa.Tunti sopii erinomaisesti myös miehille!

YogaFlow®
Mielen ja kehon yhteistyötä korostava ja kehon voimaa ja hallintaa lisäävä harjoitus. Asanat eli joogan erilaiset asennot haetaan hengitystä seuraten ja ne yhdistetään erilaisiksi liikejatkumoiksi. Asentojen ylläpitäminen vaatii sekä lihastyötä että keskittymistä. Syvät ja pinnalliset lihakset kehittyvät ja tietoisuus omasta kehosta kasvaa harjoitusten avulla. Yoga Flow -nimi tulee tavasta suorittaa liikkeet sujuvasti peräkkäin. Liikkeet virtaavat alkuasennosta toiseen. Tunti sopii aloitteleville ja jo joogaa harrastaneille kuntoilijoille.

Zumba®
Hauska ja mukaansa tempaava, lattarirytmejä ja kansainvälistä musiikkia täynnä oleva tanssitunti, jossa kaikki saavat tanssia omalla tyylillään. Mm. salsa, reaggaeton, cumbia ja merengue tahdittavat tunnin hikisen hauskaa menoa.

Zumba Gold®
Zumba Gold®-tunnilla liikutaan lattarirytmien ja maailman musiikin tahdissa hauskasti ja innostavasti. Tunti on hieman normaalia zumbaa rauhallisempi, sopii erinomaisesti myös ikääntyville. Tanssillinen iloinen pläjäys, jossa hiki nousee otsalle ja hymy huulille.