Kilpa-aerobic

Kilpa-aerobic on yksi kansainvälisen voimisteluliiton (FIG) seitsemästä kilpailulajista. Kilpa-aerobicin (KA) kilpailuohjelma yhdistää vauhdikkaan koreografian, voimistelulliset vaikeusliikkeet, akrobatian sekä näyttävät yhteistyöliikkeet ja nostot energisen musiikin rytmiin. Laji kehittää urheilijan koordinaatiota, rytmitajua, fyysistä voimaa, notkeutta, kestävyyttä ja nopeutta. Kilpa-aerobicille on myös tunnusomaista ilmaisullisuus sekä joukkuesarjoissa suorituksen yhtenäisyys ja yhtäaikaisuus. Lajissa kilpaillaan yksilönä (miehet ja naiset), parin kanssa, joukkueessa (kolme henkilöä) ja ryhmässä (viisi henkilöä).

kuva: Emilia Hänninen

Mukaan kilpa-aerobictoimintaan pääsee pääasiassa lasten ryhmien tai harrasteryhmien kautta. Näistä ryhmistä on mahdollista nousta kilpaileviin ryhmiin.

Jos sinulla on aiempaa kilpavoimistelutaustaa, on mahdollista päästä suoraan kilpailevaan ryhmään.

Kilpa-aerobic -tiedustelut: saija.mokkila@vantaanvoimisteluseura.fi