VVS:n naisten ja junioreiden joukkueet edustavat Suomea maailmancupin osakilpailussa

4.3.2019

Team Vantaa valintakilpailussa 10.2.2019

Team Vantaa ja Team Vantaa Elise lunastivat Suomen Voimisteluliiton edustuspaikan IFAGG:n maailmancup ja Challenge Cup I osakilpailuun. Edustuspaikka varmistui Suomen Voimisteluliiton valintakilpailuissa helmikuussa ja maailmancupin osakilpailu järjestetään Bulgarian Sofiassa 7.-10.3.2019.

Vantaan Voimisteluseuran naisten ja junioreiden edustusjoukkueet kilpailevat kuluvalla kaudella yhteistyöjoukkueilla Voimistelu- ja Urheiluseura Elisen urheilijoiden kanssa. Seurayhteistyö käynnistyi kesällä 2018, josta lähtien joukkueet ovat tavoitteellisesti valmistautuneet kuluvaan kauteen. Molemmat joukkueet keskittyivät kesän ja syksyn 2018 fysiikka- ja ominaisuusharjoitteluun sekä uuden koreografian työstämiseen ja käynnistivät kilpailukauden virallisesti vasta alkuvuodesta 2019.

Oman voimistelijaurani aikana mennyt kesä oli poikkeuksellinen, sillä emme tehneet lajiharjoittelua juuri lainkaan, vaan keskityimme fyysisten ominaisuuksien kehittämisen monipuolisesti. Koemme koko joukkue, että uudet harjoitusmuodot ja etenkin nopeusominaisuuksien harjoittelu näkyy nyt suorituksissamme kisamatolla”, kertoo naisten edustusjoukkueen urheilija Petra Lähdeoja.

Joukkueiden koreografiat on tälle vuodelle laatinut Kristiina Noor Virosta. Kokonaisuudessaan molempien joukkueiden kanssa toimii moniammatillinen tiimi, joka koostuu lajivalmentajien lisäksi balettiopettajasta, fysiikkavalmentajasta, fysioterapeutista, urheilupsykologista, ilmaisuvalmentajasta ja lääkäristä.

Vantaan Voimisteluseura on panostanut myös urheilijoiden harjoitteluolosuhteiden parantamiseen, kun seura avasi oman harjoitussalin Vantaalla syksyllä 2018. ”Temppis”-nimellä tunnetulla salilla on erityisesti voimistelun olosuhteita varten rakennuttu alusta eli kanveesi.  ”Seuran oma sali on muodostunut joukkueelle tärkeäksi paikaksi. Voimistelua varten suunniteltu joustava kanveesi on mahdollistanut sen, että laji- ja ohjelmaharjoittelussa olemme voineet lisätä erityisesti hyppyjen toistojen määrää turvallisesti”, toteaa juniorijoukkueen urheilija Pihla Vento.

Joukkueet ovat tyytyväisiä kauden aloitukseen ja erityisesti siihen, että pystyivät pitkän kilpailutauon jälkeen palaamaan vahvasti Suomen edustusjoukkueiden kokoonpanoon. Urheilijoilla ja taustajoukoilla on tiedossa työntäyteinen kevät, joka huipentuu voimistelun yhteisiin SM-kilpailuihin toukokuun lopussa Turussa.

Team Vantaa:​

• Noora Kapanen (Elise)
  • Hilma Kanerva (VVS)
  • Oona Kanniainen (Elise)