Lajikuvaukset

Joukkuevoimistelu - joukkuevoimistelun A-alkuiset harrasteryhmät

Joukkuevoimistelu on taitolaji, joka koostuu monipuolisista vartalon liikkeistä, tasapainoliikkeistä, hypyistä ja muista liikkeistä kuten käsi- ja jalkaliikkeistä sekä hyppelyistä. Joukkuevoimistelun kilpailuohjelma on liikkeiden ja musiikin muodostama taiteellinen ja urheilullinen kokonaisuus.

Joukkuevoimisteluryhmissä harjoitellaan tavoitteellisesti ja innostavasti lajiin vaadittavia perustaitoja, kuten joukkuevoimistelutekniikkaa, ketteryyttä, nopeutta, voimaa ja liikkuvuutta - esiintymistaitoja unohtamatta. Kauden aikana joukkueet osallistuvat joukkuevoimistelukoreografialla lajin kilpailuihin tai Voimisteluliiton Stara-tapahtumiin.

Vantaan Voimisteluseuran valmennusjärjestelmä tarjoaa voimistelijalle mahdollisuuden kilpailla eri ikäsarjoissa sekä kilpa- että mestaruustasolla. Kilpailulliset tavoitteet asetetaan joukkuekohtaisesti, mutta seuramme tähtää intensiivisellä harjoittelulla joukkueiden menestymiseen kotimaan kilpailuissa sekä kansainvälisissä kilpailuissa ulkomailla. Harjoittelun tukena toimivat mm. baletinopettajat sekä leiriviikonloput ja yksilölliset liikkuvuus- ja lihastasapainotestaukset. Kestävälle pohjalle rakennetulla junioritoiminnalla halutaan taata seuran edustus Suomen maajoukkueessa ja juniorimaajoukkueessa.

Seuramme tarjoaa 4-15-vuotiaille avoimia kilpatoimintaan tähtääviä harrasteryhmiä, joihin voi ilmoittautua suoraan jäsenrekisterin kautta ilman aiempaa voimistelutaustaakin. Nämä ryhmät löytyvät lasten ja nuorten tuntikalenterista ja ne osallistuvat seuran näytösten lisäksi lasten voimistelutapahtumiin, kuten Stara-tapahtumiin.

Kilpa-aerobic
Kilpa-aerobic on vauhdikas voimistelulaji, joka kehittää voimaa, notkeutta ja kestävyyttä. Myös ilmaisu ja koreografinen luovuus ovat lajissa tärkeitä. Kilpa-aerobicin vaikeusliikkeet muodostuvat hypyistä, liikkuvuusliikkeistä sekä staattisista ja dynaamisista vaikeusosista. Tule rohkeasti löytämäään ilo kilpa-aerobic harrastuksesta. Kaikki pääsevät kilpa-aerobiciin mukaan ilman aiempaa voimistelutaustaa kilpa-aerobicin lasten ryhmien ja harrasteryhmien kautta. Lasten ryhmissä ja harrasteryhmissä voi harjoitella oman valinnan ja innostuksen mukaan ryhmästä riippuen 1-3 kertaa viikossa. Harrasteryhmistä ja lastenryhmistä on halutessaan mahdollista edetä myös kilpaileviin ryhmiin. Nämä ryhmät löytyvät lasten ja nuorten tuntikalenterista ja ne voivat osallistuvat seuran näytösten lisäksi lasten voimistelutapahtumiin (alle 16v.), kuten Stara-tapahtumiin.

Tanssillinen voimistelu
Tanssillinen voimistelu pohjautuu suomalaiseen naisvoimisteluun, jossa tärkeinä elementteinä ovat keskustalähtöisyys ja virtaavuus. Siinä yhdistyvät liikunnan lisäksi rytmisyys, luovuus, esteettisyys ja ilmaisullisuus. Tanssillinen voimistelu on kokonaisliikuntaa, joka hyödyntää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja koreografista osaamista. Se on laadukasta, taidokasta ja tavoitteellista toimintaa, jossa kehittyvät sekä harrastajan kunto että taidot, ja lisämausteena kehittyvät myös harrastajan itseilmaisu ja luovuus. Tunnilla harjoitellaan monipuolisesti voimistelun eri osa-alueita (mm. vartalonliikkeet, hypyt, hyppelyt ja tasapainot) sekä harjoitellaan liikkuvuus- ja voimaominaisuuksia, musiikin tulkintaa ja ilmaisua. Tunneilla harjoitellaan koreografia, jolla esiinnytään seuran näytöksessä. Tanssillista voimistelua on tarjolla kaksi kertaa viikossa harjoittelevissa ryhmissä 6-18-vuotiaille sekä aikuisille.

Tanssillisessa voimistelussa on lapsille tarjolla kaksi lasten kerran viikossa harjoittelevaa tuntia, sekä kilpailuhin tähtäävät joukkueet Pegasus ja Arion, joihin myös pääsevät mukaan kaikki halukkaat.